Kilian Jornet: Běhej nebo zemři

09.06.2014
kilian-jornet-behej-nebo-zemriSpoveď jedného z najlepších horských bežcov súčasnosti je dobre načasovaná práve do obdobia mohutného rastu záujmu o tento druh športu u nás. Je ďalšou v rade kníh s bežeckou tematikou, ktoré sa v posledných rokoch objavili. Ale je dosť odlišná, teda aspoň jej české vydanie. Napríklad nemá obsah. Autorov zámer alebo vydavateľova „práca kvapná...“? Pravdu povediac, nechýbal mi :-) Lebo kniha nie je životopis, ktorý by si vyžadoval chronologické usporiadanie kapitol, ale skôr súbor navzájom nezávislých textov, ktorých názvy len zľahka naznačujú ich obsah. Kapitoly preto (väčšinou) netreba čítať zaradom. Výnimkou je len prvá kapitola, ktorá dostáva čitateľa „do obrazu“ - jasne hovorí o začiatku Kilianovej cesty a podľa toho je aj nazvaná. Ďalej je to taká „zbierka čriepkov“ Kilianovej životnej filozofie, ktorú si každý dokáže poskladať bez ohľadu na poradie prečítaných kapitol.

Kilian je podľa vlastných slov súťaživý tvor. Samozrejme, že sa v knihe občas mihnú názvy svetovo preslávených podujatí ako Pierra Menta, UTMB, Western States 100, mená Kilianových športových vzorov a súperov ako Brosse, Giacomelli, Krupicka, názvy prekonaných, prebehnutých, zlyžovaných vrcholov a pohorí, alebo iné „športové pojmy“. Ale to všetko ako keby len tak mimochodom, ako „pozadie“ pre hlavný odkaz knihy. Tým je autentický popis pocitov, myšlienok či „stavov mysle“, ktorými Kilian pri rôznych pretekoch či iných svojich akciách prechádza - a nie sú to len nejaké plytké myšlienky typu „pichá ma v boku“. Nájdu sa tu vážne filozofické otázky, hlboké analýzy motivácie prekonávať krízy, ktoré zákonite po hodinách behania prichádzajú, ale aj hlboké emócie pri vnímaní krásy krajiny. Sú tu aj otázky zmyslu celého toho snaženia a zvolených cieľov, súťažných aj životných. Nechýbajú občasné „okienka do súkromia“, ktoré ale tiež nie sú prezentované len ako holé fakty. Čitateľ má často dojem, akoby bežal a cítil zároveň s Kilianom. Práve pre toto je kniha perfektným motivačným čítaním pre všetkých, čo aspoň trochu pobehujú - ihneď sa im bude chcieť viac, aj vo vetre, snehu či daždi. Ale ak si ju náhodou prečíta nejaký „nebežec“, pomyslí si, že tí blázni sú ešte väčší blázni, ako si o nich myslel doteraz :-)

Zaujímavé je aj to, že kniha je úplne bez fotiek - výnimkou je samozrejme obálka a okrem nej len Kilianov „filozofický profil“ na záložke, ktorý veľmi dobre ladí s charakterom knihy. Hodí sa sem oveľa viac ako ten „terminátorský“ v anglickej verzii :-)

Na záver jedno zamyslenie „charakteru technického“: vlastne neviem, ako sa kniha správne volá. Lebo na obálke je názov „Běhej nebo zemři“, ale vo vnútri „Běhat nebo zemřít“. Drobnosť, ale okrem chýbajúceho obsahu ďalšia nápoveda, že české vydanie bolo asi naozaj „šité horúcou ihlou“. Prekladač od Googlu s katalánčinou veľmi nepomohol, každopádne originálny názov podľa tiráže znie „Córrer o morir“ a v angličtine je to „Run or Die“. Tak si vyberte :-)

Roman 09.06.2014
Veľmi pekná recenzia, tomu sa povie trafiť klinec po hlavičke, klobúk dole. Presne rovnaký pocit z knihy som mal aj ja. Pôvodne som od nej očakával niečo iné, možno niečo ako súbor reportov z pretekov a zaujímavých výkonov. Napriek tomu, alebo možno práve preto, som bol po jej prečítaní príjemne prekvapený a aspoň u mňa kniha zanechala veľmi silný dojem. Ohľadne českého prekladu, na mňa skôr pôsobilo rušivo netradičné názvoslovie, kedy napríklad pri popise hľadania správnej cesty na vrchol sa v českom preklade uvádza, že hľadal správnu brázdu, ktorou by sa dostal až hore. To potom človek rozmýšľa, čo tým chcel autor povedať. Presa len sme asi viac zvyknutí na pojmy ak žľaby, rebrá, komíny, piliere a podobne. Ale to je skutočne len veľmi drobný nedostatok. A ešte jedna vec. V záujme zachovania zdravia všetkých hobbíkkov, mala by mať táto kniha výrazné varovanie :"Pozor, zdraviu škodlivé, prudko zvyšuje motiváciu." Po prečítaní knihy začne hlava už na prvom tréningu presviedčať zvyšok tela, že ste Kilian Jornet, čo ale pľúca hore na kopci a stehná pod kopcom budú jasne popierať (teda aspoň v mojom prípade to tak bolo).

Gabriel 10.06.2014
akurat mi ju doniesol kurier, neviem sa dockat citania :)

martin 12.07.2014
tak ja len že blahoželám Kilianovi k dnešnému víťazstvu a traťovému rekordu na Hardrocku, čo k tomu dodať, okrem toho že je asi najlepší skialpinista tak momentálne aj najlepší terénny bežec na tejto planéte...

jana 18.06.2015
diky za recenziu a tip - objednala som drahemu k meninam :)

martin 19.06.2015
nebláázni, chceš aby ti odbehol?! :)