Lizzy Hawkerová: Běžkyně

23.06.2017
lizzy-hawkerova-bezkyne

,,Radosť z behania. Čo to je? Možno sa radosť z behu vymyká definícii, ale ja ju cítim odjakživa. Nikdy som nebehala kvôli pretekom ani rekordom. Nieže by som nebola súťaživá, ale súťažím skôr sama so sebou. Vždy som behala pre pocit, ktorý z behu mám. Pre čistú radosť z prostej skutočnosti, že podnikám cestu len vlastnými silami - čím poznávam seba a okolitý svet - a z pocitu sily, ktorý mi to na hlbšej úrovni poskytuje, pretože si uvedomujem, že možné je čokoľvek - a teda všetko.“

Meno Britky Lizzy Hawkerovej mi nič nehovorilo, pokiaľ som sa náhodou nedostala k jej knižke ,,Bežkyňa“. Začítala som sa a môžem povedať, že som žasla. Obyčajné dievča, ktoré láska k horám a prírode doviedla k štartu na UTMB, ktorý na prvýkrát hneď aj vyhrala – podotýkam, že ho odbehla v turistických topánkach s požičaným batohom. Behala a behá len tak – pre vlastnú radosť a pokoj v duši. Bez trénerov, špeciálnych tréningov, drahých testerov alebo špičkovej výbavy dosiahla výsledky, o akých môže snívať nejeden profesionál. A popri tom pracovala na plný úväzok, na preteky chodila vlakom a spávala v stane.

Doteraz nevlastní auto ani dom, je prísna vegetariánka. UTMB vyhrala celkovo päťkrát a raz bola druhá. Je majsterkou sveta v behu na 100km a držiteľkou ženského svetového rekordu v cestnom behu na 24 hodín, víťazkou Spartatlonu a prvou ženou, ktorá sa umiestnila aj v celkovom poradí na stupni víťazov, keď v roku 2012 skončila celkovo tretia.

Aby toho nebolo málo, je autorkou aj vlastných bežeckých projektov – napr. 320km dlhý beh s prevýšením 10 000m zo základného tábora Everestu do Káthmandú, ktorý bežala niekoľkokrát, najlepšie s časom 63 hodín 8 minút. To a oveľa viac sa dočítate v knižke, ktorá je písaná pútavou, miestami až filozofickou formou. Vlastné rozprávanie dopĺňajú citáty, fotografie a mapky. Kniha nie je vymenúvaním pretekov, výsledkov alebo časových limitov. Je skôr vyznaním sa autorky z jej vzťahu k horám, behu, k ľuďom ktorých stretávala. Je o zážitkoch, ktoré sa zhmotňujú do vlastného poznania, ktoré vďaka nim nadobudla. V dnešnom svete plnom komercie veľmi osviežujúci a ľudsky krásny príbeh. Knihu určite odporúčam.