Skialpinizmus v Dolomitoch - Val Mezdi

20.11.2007
skialpinizmus-v-dolomitoch-val-mezdi

Superski Dolomity - známe lyžiarske stredisko je vo svete pojmom, ale skialp v Dolomitoch? Pripúšťam, pre mnohých veľká neznáma. Rovnako aj pre mňa - až kým som tu nestrávil dve zimy v stredisku Corvara. Bohužiaľ v kuchyni. Za dve zimy som mal presne Dva celé dni voľna. Našťastie som mal aspoň poobedňajšiu pauzu, ktorú som väčšinou prespal... Ale keď som náhodou nespal, stál som na lyžiach a šlapal do hôr. Mojím veľkým šťastím bolo, že z hotela, kde som robil sa dalo za polhodinku prísť na lyžiach k ústiu doliny Val Mezdi. (Sellagruppe)

Val Mezdi je považovaná za najkrajšu freeridovú dolinu v Dolomitoch. Nielen pre svoju krásu, polohu (severná), parametre (vyše 1000 v.m. zjazdu), ale aj pre pomerne ľahkú dostupnosť pre lyžiarov so zjazdovou výstrojou. Tí sa vyvezú lanovkou na Sass Pordoi. Odtiaľ sa po krátkom zjazde, traverze a výšlape s lyžami na pleci dostanú ku chate Boe (2871m). Tam začína zjazd do doliny úzkym, strmým žlabom. Zjazd končí v Corvare (1600m.)

Val Mezdi

Toto však nebol môj prípad, ja som šlapal z druhej strany, vždy pokiaľ ma pustil čas. Pár krát až ku chate (v zime je zavretá). Zimný výstup na Boe mi zmarilo počasie. Proti mne lyžovali dolinou skupinky ľudí, často aj s horskými vodcami. Ja som ich volal "lavínové sondy". vždy boli dolinou natiahnuté nejaké stopy a tak som sa cítil bezpečnejšie...

Veľkou výhodou tejto doliny je jej severovýchodná orientácia. V posledných rokoch sužuje celú oblasť nedostatok snehu. Všetky zjazdovky sú vyzbrojené snehovými delami. O to viacej je zase povestných Talianskych "plechových" dní. Vo val Mezdi sa dalo šlapať aj lyžovať už od januára aj v čase, keď slnečné svahy boli celkom bez snehu.

Túru dolinou si môžete skombinovať s výstupom na Piz Boe 3152m., zjazdom do Val Lasties alebo prechodom do Val Setus. Celá Sellagruppe je za dobrých snehových podmienok jeden úžasný Disneyland pre Skialpinistov. sprievodca popisuje úžasné zjazdy úzkymi žlabmi, niektoré aj so zlaňákmi.

Celá horská skupina je obohnaná prstencom lanoviek a sedačiek (Sellaronda). Každú zimu sa tu koná skialpový nočný maratón po zjazdovkách s prevýšením takmer 4000m. Dolinou Val Mezdi sa dokonca organizujú freeridové preteky. Štart je pri chate a cieľ niekde dole - sadomaso.
Ak sa rozhodnete v tejto oblasti podnikať pár dní, určite sa vám oplatí kúpiť bodový lístok a použiť na nástup na túru lanovku alebo sedačku.

A na záver ešte jeden bonbónik. Pýtal som sa domáceho chlapíka: Aké su tú zákazy alebo obmedzenia pre skialpinistov? ( je tu niekoľko prírodných rezervácií). Nepochopil moju otázku hneď, tak som ju musel zopakovať. Chvíľu rozmýšlal a potom mu zaplo: "Nemôžeš šlapať po zjazdovkách! Ináč je dovolené všetko..."

Fotky Skialpinizmus v Dolomitoch - Val Mezdi

RE: Skialp v Dolomitoch - Val Mezdi
robo (muki@muki.biz) - 19.01.2010
pecka aj ja som tam bol som si vyslapal s lyzami zo sas pordoi ale stalo to za to a to sme mali hrozne pocko.ale super zazitok .